Wednesday 6 September 2017

Pertaruhan dalam kewangan pelaburan forex


Oleh. Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman Terlalu ramai yang menghantar pesanan ringkas 8216sms8217, email, telefon dan bertanya kepada saya berkenaan Pelaburan Swiss Mutual Fund atau swiss cash atau yang sepertinya, sehingga memaksa saya memperuntukan sedikit waktu saya bagi menulis jawapan ringkas ini. Saya sedar sebenarnya amat sukar bagi meringkas jawapan kerana setiap penerangan hanya akan mampu difahami sekiranya si pembaca mempunyai asas Shariah dan instrumento kewangan moden yang memuaskan. Saya telah menyemak plano de investimento bagi pelaburan fundo mútuo suíço dan mendapati bahawa ia adalah sebuah pelaburan beroreintasikan sistema konvensional dan Riba yang terlarang. Ia amat nyata apabila tiada satu chatear maklumat di dalam web tersebut yang memberitahu bahawa pelaburannya ditadbir urus menurut kehendak Shariah, tiada juga disebut nama-nama penasihat Shariah. Sebagaimana diketahui oleh korporat dan umum Syarikat, Badan pelaburan dan pengurus kewangan di Barat sentiasa bersifat profissional dalam iklannya bagi menonjolkan apa jua jenis dan kelebihan yang ada pada mereka. Justeru, jika mereka mengurus secara Islam, sudah pasti mereka akan menghebahkan dengan jelas bahawa mereka adalah sebuah syarikat pelaburan yang menurut prinsip-prinsip Shariah, di samping itu, suatu kemestian bagi sesebuah syarikat pelaburan untuk menyiarkan nama-nama painel penasihat Shariahnya bagi menarik keyakinan orang Ramai. Bagaimanapun, jika di lihat di dalam web pelaburan swiss ini, tiada satu pun yang menonjolkan imej ini, malah apa yang saya perolehi menunjukkan ia amat bertentangan dengan ciri-ciri pelaburan Islam samada dari sudut penggunaan 8216terminologi8217 pelaburannya, mahupun bentuk cara ia menjana keuntungan. Lebih jelas dari itu, jika pembaca meninjau kepada ruangan 8220Perguntas frequentes8221 (FAQ) yang terdapat di dalam web meramente juga tiada satu perkataan dan soalan pun yang berkaitan tentang keislaman produk mereka ini. Semua ini, tanpa perlu mengkaji dengan lebih dalam pun sudah mampu diketahui akan tidak menepati Shariahnya pelaburan mereka ini. Adapun, jika pembaca inginkan penjelasan lebih terperinci akan cara yang digunakan oleh pelaburan Suiça, saya kira ia amat jelas. Sebagai sebuah syarikat pelaburan bresaskan konvensional dan riba yang sentiasa mempromosi keuntungan yang luar biasa sebagai satu-satunya alat penarik. Pelaburan yang dilakukan pastinya menggunakan instrumen-intstrumen yang terlibat dengan riba, gharar dan perjudian, tanpa sebarang pertimbangan. Antara instrumen yang digunakan adalah (i terkandung samada tersirat dan tersurat di dalam 8216investment plan8217 nya yang di paparkan di halaman webnya iaitu swisscash. bizWebsffsip. aspx) sebagaimana berikut: - a) Hedging (Lindung Risiko Perubahan Nilai matawang): Ia biasanya digunakan oleh industri Importar eksport yang melibatkan penggunaan matawang yang berbeza. Ia digunakan bagi memastikan perubahan nilai matawang tidak memberi kesan amat buruk kepada pembeli jika nilai yang yang dguna (cth ringgit) jatuh teruk. Yang mana jika ini berlaku, pihak pembeli terpaksa menanggung kos berkali ganda. Justeru, salah satu cara yang biasa digunakan adalah 8216hedging8217. Instrumento 8216edging8217 ini juga boleh digunakan untuk mendapatkan keuntungan dalam perdagangan spekulasi matawang. Menurut Fatwa por ulama Shariah antarabangsa, 8216edging8217 hanya dibenarkan bagi tujuan pertama di atas (aiitu untuk melindungi penjual dan pembelian asset sebenar dari risiko perubahan nilai matawang sahaja). Ia adalah salah satu resolusi Persidangan Kewangan ampère Perbankan Islam Al-Barakah bernombor 627 dari persidangannya yang keenam tarikh 2-6 Mac 1990 bertempat di Argélia. Adalah amat jelas, 8216edging8217 merupakan salah satu instrumento yang diguna oleh pelaburan swiss ini bagi mendapatkan keuntungan. Secara terang-terang boleh kita simpulkan, pelaburan ini pasti akan terlibat dengan elemen perjudian, spekulasi berlebihan yang bersifat judi serta tidak menurut bentuk yang diterima por Shariah, iaitu hanya untuk tujuan menghalang risiko dan bukannya mencari keuntungan. B) Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan passando-matawang utama di dunia selama 24 jam secara berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu. Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah no local. Ia datang dari hadis: 8217. . . . . . 1611. . 1611. Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai8221 (Riwayat Muslim, no 4039 não Hadith 119). Untuk makluman. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh konvensional tidak menjaga syarat ini maka ini menjadi Riba Nasiah. Ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvalsional adalah 8216Forward FOREX8217 atau Forex yang menggunakan 8216Value forward8217 (nilai masa hadapan) yang mempunyai tergolong dalam Riba Nasiah. Forex yang menggunakan nilai 8216Forward8217 ini sememangnya diketahui mampu menghasilkan untung yang lebih berbanding spot dalam kebanyakan keadaan jika tepat penggunaannya. Mestilah terdapat serah terima atau disebut 8220qabadh8221 dalam Islam secara benar 8220hakiki8221 atau 8220hukmi8221 pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Untuk makluman. FOREX yang diuruskan oleh konvensional juga tidak menjaga syarat ini lalu ia batal dan termasuk dalam bab menjual sesuatu sebelum memilikinya yang di haramkan por Nabi SAW. Selain itu, FOREX juga amat terdedah kepada unsur spekulasi berlebihan yang boleh menyebabkan ia termasuk dalam katergori perjudian. Walaubagaimanapun, tidak di nafikan unsur ini agak sukar untuk di tetapkan kadarnya. Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Banco-banco Islam juga ada yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, kebanyakan mereka melakukan FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis 8216Forward8217 apa yang pasti, sudah tentu majlis Shariah telah meletakkan beberapa syarat dan bukannya secara Bebas begitu sahaja. Berkenaan pelaburan swiss yang diuruskan oleh badan Konvensional, maka sudah tentu ia tidak meletakkan sebarang perhatian kepada syarat-syarat yang di tentukan Shariah. Pemain-pemain forex kelihatan bersungguh cuba mempertahankan keharusannya, pelbagai fatwa di momokkan kepada saya, fatwa dari Jabatan Mufti Perak, fatwa seorang penasihat Shariah sebuah bank Islam is-Islam. Hakikatnya, semua fatwa keharusan adalah tertakluk kepada syarat di atas dan bukannya secara mutlak. Secara mudah, bagi saya anda perlu memastikan siapa yang menguruskan transaksi 8216permainan8217 forex anda, adakah sebuah institusi kewangan Islam atau konvensional Jika institusi kewangan Islamismo, penasihat Shariah akan menanggung tanggungjawab, justeru, ia adalah harus bagi orang awam selagi penasihat Shariah ini mengatakannya harus. Bagaimanapun dalam hal pelaburan suíço yang menggunakan FOREX sebagai instrumennya ini, ia sudah ternyata sebagai sebuah institusi kewangan konvensional dan kapitalis. Sesebuah institusi kewangan konvensional sudah pasti akan menggunakan instrumento forex tanpa sebarang ikatan syarat yang ditetapkan Shariah di atas. Tanpa syarat itu, transaksi antara matawang dengan matawang secara tangguh akan menghasilkan 8216Riba an-Nasiah8217 yang diharamkan secara sepakat oleh seluruh Ulama Islam. Ia juga adalah keputusan Painel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Auditoria contábil Organização de auditoria para instituições islâmicas (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani8217, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi c) SWAP: Ia adalah satu perjanjian atau kontrak di antara dua pihak bagi pertukaran bertempoh bagi sesuatu asset kewangan Yang khusus, material de ativos atau kadar faedah. Dalam beberapa kes jualan komoditi atau jualan matawang secara tangguh, ia dibuat tanpa sebarang pertukaran sebenar. (AAOIFI Shariah Standard, hlm 358) Hukumnya menurut Fatwa kumpulan Ulama Fiqh Antarabngsa yang pakar dalam hal kewangan Islã. Haram kerana contractnya melibatkan pertukaran matawang secara bertangguh, ia adalah riba nasiah. Di sebutkan di dalam keputusan Penasihat Shariah AAOIFI: - 8220 SWAPS não são permitidos nas formas em que são praticados na troca de commodities8221 (AAOIFI Shariah Standard, hlm 358) d) Opções: takrifnya adalah. Satu kontrak yang mana hak diberikan (tetapi tidak menjadi kewajiban) untuk membeli atau menjual sesuatu item yang dipersetujui (samada dalam bentuk saham, komoditi, matawang, indeks dan hutang) pada harga yang ditentukan. Tiada kewajiban bagi penempah untuk memenuhi tuntutan kontrak bagi yang membeli item yang ditempah, tetapi penjual hak item itu, wajib memenuhi tuntutan kontrak. ) (AAOIFI Shariah Standard, hlm 356). Saya tahu takrifnya memeningkan pembaca, tetapi ia memang sukar untuk diterangkan menggunakan ayat-ayat ringkas tanpa contoh panjang lebar. Secara kesimpulan, ia juga instrumen konvensional yang diharamkan kerana ia bercanggah dengan beberapa konsep dan panduan Shariah iaitu: - Menjual sesuatu sebelum memilikinya secara benar. Ia diharamkan berdasarkan hadis. Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baiqqi e Ibnu Masud) Unsur 8216Gharar Fahish8217 (ketidak tentuan) dan perjudian yang besar. Ia timbul kerana si pembeli berhasrat untuk membeli sesuatu asset pada satu harga ditetapkan cth RM 100, dengan ramalan bahawa harga ativos itu akan naik pada masa hadapan kepada RM 200. Untuk itu, si pembeli akan membyaar bayaran pendahuluan RM 10, tetapi si pembeli mempunyai hak Untuk membatalkan pembeliannya jika didapati bahawa harga ramalannya tidak tercapai. Ia juga terlibat dalam jual beli pada masa hadapan (adiante) yang tidak sah menurut syara. Ia adalah Riba, jika item yang dijual beli adalah hutang dan matawang. Ia juga bertentangan dengan syarat serah terima atau disebut 8220qabadh8221 dalam Islam secara benar 8220hakiki8221 atau 8220hukmi8221 pada waktu yang sama. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Hukum Opções de sebutkan oleh majlis Penasihat Shariah AAOIFI 8220 As opções não são permitidas nem em relação à sua formação não trading8221 (Shariah Standard, hlm 357) e) Futures Menurut A enciclopédia de Britanicca, futures adalah: - 8220 Satu kontrak komersial yang dibuat bagi melakukan Pembelian atau jualan satu asset dalam satu kuantiti yang khusus dan pada tarikh akan datang yang khusus8221 (Britannica Encyclopedia, 1988, 565) Ia dibenarkan oleh Shariah dengan syarat kontrak komersial yang dibuat itu hanya janji dari satu belah pihak 8220 promessa unilateral de um lado8221. Jika syarat ini tidak dipatuhi maka kontrak itu tidak sah menurut Shariah kerana: - Ia dianggap aqad kontrak jual beli pada masa akan datang. Untuk pengetahuan pembaca, islamismo tidak membenarkan aqad jual beli di metroai hari ini bagi transaksi pada masa akan datang ia tidak sah menurut Shariah. Ia menjadi semakin ketara tidak sah apabila kedua-dua pihak tidak menyerahkan apa-apa, samada asset ataupun bayarannya. (8216Aqd al-Bai8217, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, hlm 36) Ianya tidak boleh sama sekali dilakukan antara matawang kerana ia akan menjadi Riba an-Nasiah (riba sebab bertangguh serah-terima). Tetapi inilah salah satu cara yang terbaik bagi pihak konvensional bagi mendapatkan untung. Ia akan tergolong dalam jualan hutang dengan hutang 8220 Bai8217 ad-Dayn bi ad-Dayn8221 yang di haramkan oleh Nabi SAW kerana faktor 8216gharar8217 atau ketidak tentuan yang amat tinggi. 1613 Sebuah hadith yang lemah menyebut. 8220 Nabi SAW melarang dari menjual secara hutang dengan hutang8221 (Riwayat Ad-Dar Qutni, al-Hakim dan Al-Hakim mengatakannya sohih menurut syarat Bukhari dan Muslim). Bagaimanapun menurut Syeikh Prof Dr Muhydin Qurra Ali Dhaghi, pengharaman jual beli hutang dengan hutang adalah diharamkan melalui dalil Ijma8217. (Dalil ijma ini boleh dirujuk di dalam Naylul Awtar 5177). Pengharamannya juga telah di putuskan di dalam resolusi persidangan ke-16, Persidangan Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia pada 5-10 12002. Apabila transaksi 8216futures8217 ini dilakukan oleh sebuah Institusi Kewangan Konvensional, sudah tentu ia tidak akan menjaga displin Islam di atas, kerana itu ianya di Haramkan. Malah unsur perjudian dan ketidaktentuan juga amat tinggi. Seorang ilmuan Shariah menulis: - 8220 Considerando o caso dos contratos básicos de câmbio, pode notar-se que o terceiro tipo de contrato em que a liquidação de ambas as partes é adiada para uma data futura é proibida, de acordo com a grande maioria dos juristas por motivos De gharar excessivo. Futuros e antecipados em moedas são exemplos desses contratos nos termos dos quais duas partes se tornam obrigadas a trocar moedas de dois países diferentes a uma taxa conhecida no final de um período de tempo conhecido. Por exemplo, os indivíduos A e B se comprometem a trocar dólares americanos e Rúpias indianas à taxa de 1: 22 após um mês. Se o valor envolvido é 50 e A é o comprador de dólares, então, as obrigações de A e B são fazer pagamentos de Rs1100 e 50, respectivamente, no final de um mês. O contrato é resolvido quando ambas as partes honram suas obrigações na data futura. Tradicionalmente, uma esmagadora maioria dos estudiosos da Sharia desaprovaram tais contratos por vários motivos. A proibição aplica-se a todos os contratos em que as obrigações de ambas as partes sejam diferidas para uma data futura, incluindo contratos envolvendo troca de moedas. 8220 Keputusan Majlis Penasihat Shariah dunia bagi AAOIFI menyebut dalam fatwanya. 8220Futures não é permitido de acordo com a Shariah para empreender contratos de futuros, quer através da sua formação ou negociação8221 (Shariah Standard, hlm 356) f) Capital garantido (jaminan wang modal tidak lupus). Keistimewaan ini adalah tidak sah menurut SELURUH ULAMA EMPAT mazhab. Ini kerana dalam konsep Pelaburan Islam eang dikenali sebagai Mudarabah dan Musyarakah, tiada sebarang jaminan dari pengusaha bahawa modalnya terjamin. Menurut Mazhab Maliki dan Syafie menganggap kiranya terdapat dalam kontrak mana-mana pelaburan mudanza yang mana pihak pengurus menjamin bahawa modal tidak akan lupus walau apapun keadaan berlaku (samada akibat kelalaian atau tidak), maka aqad atau kontrak itu terBATAL. (Hashiyah Ad-Dusuqi, 5284 Mughni al-Muhtaj, As-Syarbini, 3419). Manakala menurut Mazhab Hanafi dan Hanbali, syarat seperti ini terbatal dan kontrak adalah sah (Bada8217 as-Sanai, al-Kasani, 5115 Al-Insaf, Al-Mardawi, 5313) Bagaimanapun pelaburan Swiss Mutual Fund ini sudah pasti lebih teruk lagi, kerana ia Langsung tidak menggunakan kontrak pelaburan yang diurus menurut Shariah. Pastinya kontrak pelaburan seperti ini adalah batal menurut empat mazhab dan segala keuntungan yang diterima adalah tidak sah. Menurut Shariah, hanya dua jenis jaminan modal di izinkan dalam aqad Mudarabah iaitu: - Jaminan modal dikembalikan jika pihak 8216mudarib8217 (pengurus pelaburan) mengkhinati mana-mana isi kontrak, kecuaian yang jelas dalam pengurusan dan yang sepertinya. Jaminan dari pihak ketiga dan bukannya pihak pengurus pelaburan (mudan) Malangnya, kedua-dua ini tidak termasuk dalam aqad pelaburan suíça. G) Retorno Fixo Garantido: Ia tidak ubah seperti 8216Fixed Deposit8217. Depósito fixo adalah satu jenis pelaburan yang menjamin pulangan atau keuntungan dalam bentuk yang telah ditentukan secara pasti sejak awal lagi. Sebagai contoh, jika anda meletakkan duit pelaburan sebanyak RM 10.000 bagi tempoh 5 bulan, anda pasti akan diberi pulangan samada jumlah tertentu (seperti RM 5.000) atau kadar pulangan yang pasti (12) dari jumlah pelaburan anda. Ia telah sepakat seluruh ulama sebagai haram kerana Riba. Kaedah Fiqh menyebut. Al-Gunm Bi al-Gurmu (lucro é tomando risco) ertinya. 8220 (Bagi mendapatkan) Keuntungan (hasil pelaburan) mestilah dengan menhadapi risiko8221 (Algumas observações sobre a questão da RIBA e os desafios enfrentados pela Banca islâmica, Ibrahim F I Shihata). Justeru sebarang pelaburan dengan jaminan pulangan adalah bertentangan dengan kaedah di atas tadi. Selain itu, sebarang pelaburan yang mempunyai elemen seperti ini adalah sebenarnya pinjaman dengan riba. Jaminan pulangan ini menjadikan ia berteraskan konsep pinjaman wang dengan faedah (interesse) yang dijamin. Ia adalah haram. H) 8220Equity8221 dan 8220commodities 8221: pastinya apabila ia di urus secara konvensional, ia akan terlibat dengan unsur-unsur perjudian. I) Empresas pelaburan dalam syarikat-syarikat kukuh dengan jual beli saham. Sebarang syarikat yang ingin diletakkan duit pelaburan sepatutnya disemak dan disahkan terlebih dahulu oleh Painel Penasihat Shariah. Ia amat penting bagi menentukan samada syarikat itu menjalankan aktiviti yang menurut nilai Islam atau tidak. Apabila tiada sebarang panduan seperti Pelaburan Swiss ini, sudah tentu pelaburannya akan dibuat dalam apa jua syarikat, tidak kira yang terlibat dengan judi, arak, pelacuran dan lain-lain. Syarikat seperti ini sememangnya amat diminati kerana pulangannya lumyaan seperti genting di Malaysia. Bagi sebarang pelaburan di luar Negara, semua syarikat yang dilabur sepatutnya mesti disemak samada i diluluskan por Dow Jones Islamic atau tidak. SIla rujuk web dow jones Islamic di investaaa atau djindexesmdsidxindex. cfmeventshowHome Kesimpulannya, AMAT SUKAR UNTUK SAYA menyokong keterlibatan Muçulmano dalam pelaburan jenis ini, tiada satu chatice yang dibuto terbukti dan ditonjolkan diurus tadbir secara Islamik oleh Badan Pengurusan Pelaburan Swiss ini. Semuanya terlibat riba dan perjudian, maka semua untungnya samada riba atau tidak halal satu sen castigo, walaupun pulangan lumayan beratus ratus peratus tetapi ia adalah haram. HARAM DAN HARAM. MANIS DI DUNIA, PAHIT DI BARZAKH DAN AKHIRAT. Keputusan-keputusan di atas adalah menurut keputusan Majlis Penasihat Shariah oleh Contabilidade amp Auditoria Organização para Instituições Islâmicas atau OIC Interno Fiqh Academy (Majma Fiqh Islami) yang dianggotai oleh ahli-ahli pakar Shariah sedunia. Editor - Muhammad Azri Abdul Aziz - UUM Azri Assalamuaalaikum dan selamat berpuasa kepada pembaca blog ini Terlebih dahulu, dipanjatkan syukur kehadarat Allah kerana saya diberi kesempatan untuk menyiapkan blog ini. Semoga ia sedikit sebanyak membantu saya dan juga orang lain yang mempunyai keperluan yang sama dengan saya. Asal kepada penyiapan blog ini adalah untuk atribuição regulasi kewangan dan perbankan islam yang dikelolakan oleh en. yazid, desarmando itu juga ianya memuatkan informasi-informasi berkenaan dengan perbankan dan kewangan Islam, samada yang berada di Malaysia ataupun di luar negara. Selain itu, jurnal-jurnal yang berkaitan dengan perbankan dan kewangan Islam akan diselitkan dalam blog ini untuk maklumat tambahan kepada para pembaca yang melayari blog ini. Sekian terima kasih Veja meu perfil completoSalam, selamat datang ke blog teknik Forex Etoro. Dalam blog ni, saya akan kongsikan serba sedikit tutorial dan dicas untuk melabur duit lebihan gaji anda dengan selamat dan mendapat pulangan keuntungan yang banyak dalam masa yang singkat. Saya pasti, masih ramai yang belum tahu caranya. Persoalan yang harus anda tanya adalah, bagaimana orang-orang kaya seperti Warren Buffett boleh menjadi kaya Apa rahsia kekayaan mereka Jawapannya, mereka melabur wang mereka untuk menjana keuntungan yang berlipat kali ganda. Itu lah konsep yang dimaksudkan dengan yang kaya bertambah-tambah kaya. Kerana manusia kebiasaan yang berpendapatan sederhana seperti kita semua, seringkali menolak pilihan untuk menyimpan dan melabur. Saya memang minat dalam bab pelaburan ni, sebab biasanya saya memang susah nak menyimpan. Duit lebihan gaji saya habis saya buat beli makanan, gadget, dan sebagainya. Jadi, ada baiknya saya simpan dan melabur untuk masa depan saya. Saya ada juga cuba menyimpan dalam ASB, tapi pulangannya rendah sangat. Kalau nak gandakan duit permulaan tu, makan masa berpuluh tahun. Saya tak kata ASB tak bagus, cuma lambat nampak hasilnya. Saya pun mula mencari info, dan cara-cara untuk saya laburkan duit lebihan pendapatan saya ni. Saya belajar serba sedikit tentang pasaran saham (mercado de ações) dan tukaran matawang (Forex). Tapi selepas beberapa bulan saya mencuba, saya rasa cara pelaburan macam ni tak sesuai untuk saya. Ini sebabnya: Bosan. Fasa awal untuk mempelajari selok belok pelaburan saham dan matawang (forex) ni memerlukan komitmen dan daya fokus yang tinggi. Dan, memandangkan dados-dados de graf semuanya dalam komputer, saya terpaksa menghadap komputer seharian. Estresse. Ya, pelaburan saham dan matawang boleh mendatangkan stress jika tak kena gayanya. Lebih-lebih lagi dalam bab pengurusan risiko dan kewangan (Money amp Risk Management). Bukan boleh principal hentam saja, setiap langkah dan keputusan yang kita kena ambil, perlu disertakan dengan kira-kira dan analisis bagi mengelakkan kerugian. Tak lama selepas saya belajar tu, saya terjumpa satu peluang pelaburan yang sangat unik. Saya belum pernah dengar lagi konsep yang sama sebelum ni. EToro namanya. EToro merupakan sebuah laman sosial yang mengumpulkan ribuan pelabur dan pro-trader di bawah satu platform. Apa yang menarik dengan eToro, anda mampu menjana keuntungan tanpa perlu bersusah payah trade sendiri. Ya, saya tak tipu. Anda boleh daftar percuma dan tengok sendiri di sini. Anda juga boleh baca artikel yang saya tulis dalam blog ni, untuk pelajari asas dan tahu lebih lanjut mengenai etoro sebelum mula melabur. Selamat membaca, dan semoga berjaya

No comments:

Post a Comment